سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴

بیماری پان سیتوپنی

بیماری پان سیتوپنی (pancytopenia)  نوعی بیماری خونی است که در آن همه رده های سلولی خونی ازجمله گلبول قرمز (RBC)، گلبول سفید(WBC) و پلاکتها با هم کاهش شدید پیدا می کنند.که این کاهش بسیار می تواند خطرناک باشد هرچند که تنها ۲ الی ۱۰ نفر در هر میلیون ممکن است به این بیماری دچار شوند.

علائم بیماری:

علامت شایع بیماری معمولا به شکل آنمی دیده می شود که به همراه خونریزی و کبودی دیده می شود که علت آن کاهش میزان پلاکتهامی باشد.

از علائم دیگر می توان بروز انواع عفونت ها را نام برد. در مواد شدید نیز آپلازی سلولها دیده می شود.

علت بیماری:

علت ان بیماری اختلال در مغز استخوان می باشد که برخی آن رابه دلیل مشکلات کروموزومی به صورت مادر زادی و برخی دیگر آن را به دلیل اکتسابی می دانند که علت دقیق آن معلوم نیست ولی عواملی چون برخی عفونتها و بیماریهای ویروسی و مصرف مواد  شیمیایی و داروها مثل مصرف کلرمفنیکل و واکنش بدن به آن را از علل ایجاد بیماری می دانند.یکی دیگر از علل ایجاد این بیماری را وجود سرطان و یا حتی شیمی درمانی می دانند.ولی به طور کلی و خلاصه علت ایجاد بیماری را اختلال در سلولهای بنیادی و مشکل در انها می دانند و بیشترین آن مربوط به افراد داری لوکمی حاد می باشد. تحقیقات نشان داده این بیماری در مردان بساربیشتر از خانمها می باشد.

درمان:

درمان به روشهای گوناگونی صورت می گیرد که بسته شدت بیماری و سن بیمار می تواند متفاوت باشد.

به طور مثال در برخی به خصوص جونان پیوند مغز استخوان صورت می گیرد تا سلولهای خونی ساخته شوند. اگر بیماری خفیف باشد دارویی نجویز نمی شود. در یرخی موارد داروهای استروئیدی تجویز می شود.  در برخی فراد که دهنده برای پیوند مغز استخوان وجود ندارد از اروهایی برای سرکوب سیستم ایمنی فرد استفاه می شود.

ارسال شده در مقالات توسط baran | Tags: