یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴

تشخیص تومور مغزی و درمان

در مبحث قبلی راجع به اینکه تومور مغزی چیست و چه علائمی می تواند داشته باشد صحبت کردیم و در این مبحث به راههای تشخیص و درمان می پردازیم.

اگر فرد علائم گفته شده را در خود دید باید به پزشک مراجعه کند تا پزشک با آمایشاتی از وجود یا عدم وجود تومور مغزی آگاه شود.

-معاینه دستگاه عصبی و مغز: در این آزمایش پزشک میزان شنوایی و بینایی بیمار را برسی می کند و همانگی آنها و همچنین هماهنگی آنها با سایر اعضای بدن و میزان تعادل بدن را بررسی می کند.که ناهماهنگی در هریک از نواحی از می تواند نشانه ای از وجود تومور باشد.

-انجام MRI: نوعی تصویر برداریست که گاهی همراه با تزریق ماده رنگی (ماده حاجب) در بازوی فرد می باشد که به تشخیص تومور کمک می کند. البته انواع دیگری از تصویر برداری وجود دارد مانند CT اسکن و PET. دستگاه سی تی اسکن نیز یک دستگاه اشعه ایکس است که به کامپیوتر وصل است و عکسهای دقیقی از سر می گیرد.

در صورت مشاهده تومور یا موارد غیر طبیعی در سر، پزشک ممکن است آزمایشهای دیگری نیز درخواست کند:

نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی: در این روش از یک سوزن نازک بلند جهت برداشت مقداری از مایع  نخاعی استفاده می شود.که نمونه برداری حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد.

-بیوپسی (نمونه برداری از بافت مغز): این نمونه براری توسط جراح انجام می شود و در مغز یک سوراخ ایجاد می شود و توسط یک سوزن بسیار نازک و حساس  مقداری از بافت مشکوک برداشته می شود.و جهت بررسی در زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه ارسال می شود.

تشخیص تومور مغزی و درمان

-گاهی بررسی  سایر نواحی بدن در موادی که پزشک مشکوک است که سرطان از نواحی دیگر بدن به مغز متاستاز پیدا کرده باشد انجام می شود.

درمان:

درمان بسته به میزان پیشرفت ونوع تومور متفاوت است.

جراحی: این روش هنگامی انجام می شود که تومور در نواحی حساس مغز نباشد و دسترسی به آن وجود داشته باشد.همچنین اگر کوچک باشد آنرا کامل بر می دارد و اگر بزرگ باشد پزشک تا حد امکان آن را بر می دارد که می تواند به کاهش علائم در فرد کمک کند.

البته جراحی ممکن است خطراتی مثل عفونت و خونریزی در مغز یا آسیب به یک ناحیه مغزی مثل ناحیه نزدیک به بینایی داشته باشد.

رادیو سرجری: این روش جراحی محسوب نمی شود و در آن پرتوها در یک نقطه متمرکزوتابانده می شوند که انرژی زیادی دارند وبرای کشتن سلولهای سرطانی به کار می روند. این روش معمولا در یک جلسه انجام می شود . فرد می تواند بعد از این روش به خانه برود و فقط ممکن است عوارضی چون خستگی و سردرد و تهوع را تجربه کند .

پرتو درمانی: این روش با پرتوهای پرانرژی مثل اشعه X انجام می شود. که دستگا هی  در خارج بدن بیمار این اشعه را به ناحیه دارای تومور می تاباند. در برخی موارد نیز اشعه در داخل بدن فرد قرار می گیرد که به آن براکی تراپی می گویند.

شیمی درمانی: از داروهای شیمیایی برای درمان استفاده می شود که می تواند به شکل خوراکی یا تزریقی وارد شود.

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.مدیریت وب سایت کلینیک تشخیص سرطان باران

ارسال شده در مقالات توسط baran | Tags: