شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴

تومور مغزی و علائم آن

علت ایجاد تومور مغزی از بین نرفتن سلولهای پیر و فرسوده و به وجود آمدن سلولهای جدیدی می باشد که بدن به آنها نیازی ندارد. این رشد غیر طبیعی باعث به وجود آمدن توده ای در مغز یا کانال مرکزی نخاع می شود که به آن تومور می گویند.

اگر تومور ایجاد شده از خود بافت مغز باشد به آن تومور اولیه می گویند ولی اگر تومور از بافتهای دیگر ایجاد شده باشد و به مغز گسترش یافته باشد به آن تومور ثانویه می گویند.

تومور ها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند که تومورهای خوش خیم می توانند با عمل جراحی بهبود یابند ولی بدخیمی ها علاوه بر جراحی نیاز به عمل تکمیلی دارند که این تومور در کودکان  و افراد بالای ۵۵ سال بیشتر دیده می شود و در بقیه سنین معمولا از نوع خوش خیم است.

علائم:

-سر درد که اولین علامت وجود تومور می باشد( هر سر دردی نشانه وجود تومور نیست) که علت آن مانع بودن تومور برای حرکت مایع در اطراف مغز است که می تواند باعث تجمع مایع و تورم مغز شود. این سردرد ها می تواند باعث بیدار شدن بیمار در هنگام خواب شود و با مسکن ها کاهش نمی یابد.سر دردها می تواند با حالت تهوع و استفراغ نیز همراه باشد.

-تشنج  دومین علامت شایع وجود تومور می باشد که میزان و نوع آن بسته به قرار گیری محل تومور و اندازه آن متفاوت است.

-سومین علامت شایع تغییرات رفتاری فرد است.به طوری که خلقیات فرد به طور کامل عوض می شود و حتی می تواند باعث تغییر در حافظه فرد شود.

-اختلالات بینایی و فلج پلک و گاهی ایجاد کوری

-اختلالات  در تکلم

-اختلالات شنوایی

-اختلالات حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا