دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵

سرطان عضله یا سارکوم

این روزها نام سرطان های مختلفی به گوش انسان می خورند. نام یکی از انواع سرطان هایی که شاید به گوش شما نخورده باشد سرطان عضله یا سارکوم می باشد. سارکوم از بافت همبند مانند غضروف و ماهیچه و استخوان ایجاد می شود. به همین دلیل به سرطان عضله و سرطان استخوان در هر قسمت بدن، سارکوم نیز می گویند. سارکوم بیماری ناشناخته ای می باشد و علت مبتلا شدن به آن مشخص نمی باشد. اما تا حدودی تغییرات ژن در مبتلا شدن به سرطان عضله دخیل می باشند

سرطان عضله یا سارکوم

سرطان عضله یا سارکوم، ۲ درصد از کل سرطان ها را شامل می شود و بافت های عضله و مفصل را در گیر می نماید. سرطان عضله یا سارکوم در دست ها و شکم و اندام ها نیز بروز می کند . متخصصان ارتوپد به این دلیل که حدود ۴۰ درصد این نوع سرطان در اندام ها ایجاد می شوند، نقش بسزایی در درمان آن دارند. معمولا این گونه سرطان ها سریعا سایر اعضای بدن را نیز درگیر می نمایند به خصوص ریه ها را، اما با تشخیص زود هنگام آن می توان،درمان را آغاز نمود و دیگر نیازی به قطع عضو درگیر نباشد. تقریبا حدود ۲۰۰۰ نفر در کشور ما به سرطان عضله مبتلا هستند، اما در کشور ما ایران هنوز مراکزی جهت تشخیص این نوع سرطان ایجاد نشده است.

علائم سرطان عضله

امکان مبتلا شدن به سرطان عضله یا سارکوم در تمامی افراد با رده های سنی مختلف وجود دارد. از علائم شایع آن می توان به موارد زیر اشاره نمود

• التهاب
  • تب خفیف
  • شکستگی های ناگهانی به علت ضعیف شدن استخوان ها
  • تورم یا وجود توده بدون درد (در دست و پا و سر)
  • در صورت پیشرفت سرطان در نواحی ریه و مغز استخوان امکان بروز علائم در این نواحی نیز وجود داد

معمولا سارکوم های استخوان با درد همراه می باشند. اما هز درد استخوانی الزاما، سارکوم نمی باشد. هموطنان عزیز در صورت بروز هر گونه توده ای سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا تشخیص صحیح و درست داده شود، برخی اوقات افراد این توده ها را نادیده می گیرند و آن ها را توده چربی تلقی می نمایند. اگر سارکوم دیر تشخیص داده شود امکان دارد قطع عضو در ناحیه درگیر صورت گیرد.

کلینیک باران (کلینیک درمان سرطان و کلینیک تشخیص سرطان) در فلکه دوم صادقیه تهران، هر گونه خدمات تشخیصی و درمانی سرطان را با بهره گیری از تجربیات فراوان و کادری مجرب در مکانی مناسب جهت آسایش و رفاه هر چه بیشتر هموطنان عزیز انجام می دهد.

تشخیص سرطان عضله و استخوان یا سارکوم

جهت تشخیص می توان از موارد زیر استفاده نمود

• رادیوگرافی ساده
  • ام آر آی