یکشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۵

سرطان مغز استخوان

این نوع سرطان بیشتر بین گروه سنی ۱۰ تا ۳۰ سال  شایع می باشد.و گاهی در هر سنی ممکن است.هر چند متخصصان دقیقأ مطمئن نیستند سرطان مغز استخوان از چه عواملی بوجود می آید ولی عواملی وجود دارد که بروز این بیماری را شدد می بخشد.در بیمارانی که در زمان های طولانی تحت اشعه های رادیوتراپی و شیمی درمانی برای بیمای های دیگر بودند.کسانی دارای رسوبات مواد شیمیایی یا فلز و آهن در بدن هسنتد.تعداد کمی از سرطان های استخوان مربوط به عوامل ارثی می باشند.

نشانه های احتمال به سرطان مغز استخوان

این علائم می تواند متغیر باشد گاهی دردهای شدید استخوانی و گاهی ایجاد تورم و درد در مفاصل،ضعیف شدن بدن،علائم شایع دیگ مثل کاهش وزن،خستگی در بدن،کم خونی شدید،ضعف عمومی بدن،شکننده شدن استخوان ها ولی هیچ کدام از این علایم، نشانه فطعی بودن سرطان مغز استخوان نیستند. آنها ممکن است به علت بروز مشکلات یا بیماری های دیگری باشد. لذا باید حتما توسط پزشک بررسی شوند.

تشخیص سرطان‌ مغز استخوان

برای تشخیص این نوع سرطان استخوانی پزشک متخصص بعد از سوالاتی در مورد پیشینه پزشکی و خانوادگی بیمار به معاینه و آزمایشات دقیقی از بیمار می پردازد، جراح ممکن است (نمونه‌برداری) سوزنی یا بیوپسی برشی انجام دهد.هنگام بیوپسی سوزنی، جراح یک سوراخ کوچک در استخوان ایجاد کرده و یک نمونه از بافت تومور را با وسیله‌ای مثل یک سوزن برمی‌دارد.در بیوپسی برشی، جراح، تومور را بریده و نمونه ای از بافت را برمی‌دارد.

چه تغذیه ای برای بیماران مبتلا به سرطان مغز استخوان مناسب است

این بیماران به علت درمان های شدید بدنی و شیمی درمانی های سنگین پی در پی مقدار زیادی از نظر جسمانی و روانی ضعیف می شوند ،کم اشها و حساس شده و وزن زیادی از دست می هند. از این بابت توصیه می شود بیماران را به خوردن غذاهای سالم و طبیعی و راحت الهضم  تشویق کرد و از خوردن مواد غذایی سنگین و پر چرب و یا انواع ترشیجات و ادویه ها بپرهیزند.آشامیدن مایعات مثل آب ،چای،نوشیدنی های بدون گاز،شیر ،دوغ،و آبمیوه طبیعی توصیه می شود.بهتر از وعده غذایی بیماران کم و سبک باشد تا بیمار در هضم غذا راحت تر باشد.

با تشکر مدیریت سایت کلینیک تشخیص سرطان و درمان سرطان باران

ارسال شده در تشخیص سرطان, مقالات توسط baran