پنج شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴

سندروم دامپینگ

جراحی رایج ترین درمان سرطان معده است و شیمی درمانی و پرتو درمانی می تواند قبل یا پس از جراحی برای بهبود بقا به کار روند. از جمله مداخلات جراحی در این بیماریی شامل برداشتن تمام معده یا برداشتن بخشی از آن می باشد. سندورم دامپینگ یکی از شایع ترین عوارض جراحی معده است. این عارضه هنگامی که مواد غذایی با اسمولاریته بالا ومایعات با حجم بیش از حد طبیعی به سرعت از معده به ابتدای روده باریک وارد می شوند رخ می دهد. در واقع این سندروم ناشی از مشکل در ذخیره مواد غذایی درمعده و تخلیه زود هنگام آنهاست. در یک فرد سالم غذا ممکن است به مدت یک تا سه ساعت در معده باقی بماند تا نسبتا مایع و تا حدی هضم شده و سپس وارد روده شود. هنگامی که بخش دریچه پیلور معده برداشته شود میزان تخلیه معده افزایش می یابد. علاوه براین جراحی بر رهایی هومون ها وآنزیمها و سایر ترشحات اثر خواهد کرد. با تخلیه سریع مواد غذایی به روده باریک، مایع از بخش عروقی به منظور رقیق کردن محتوای معده به روده باریک کشیده می شود. این فرآیندها منجر به بروز علائمی در دستگاه گوارش و بدن فرد می شوند که سندروم دامپینگ نام دارد.

علائم سندروم دامپینگ

دو فاز در بروز علائم وجود دارد که به آنها فاز زود رس و دیر رس می گویند.در فاز زود رس بیماران ممکن است در عرض ۱۰-۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا احساس پری شکم، نفخ، تهوع، استفراغ، درد و کرامپ شکم و اسهال و سرگیجه را احساس می کند. فاز دیر رس حدود ۱تا ۳ ساعت پس از غذا خورن ایجاد شده و علائم آن شامل قند خون پایین، تعرق، سرگیجه، گر گرفتگی و افزایش ضربان قلب می باشد.

تشخیص سندروم دامپینگ

این سندروم دامپینگ در درجه اول بر اساس بررسی ایجاد علائم در فرد دارای سابقه جراحی معده است. تست های خون، آندوسکوپی و یا تست تخلیه معده برای رد کردن سایر شرایطی که علائم مشابه دارند مورد نیاز است.
در ادامه به درمان این سندروم خواهیم پرداخت.

باتشکر مدیریت وب سایت کلینیک تشخیص و درمان سرطان باران

ارسال شده در سرطان معده, مقالات توسط baran