شيمي درماني

چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

شيمي درماني

هدف از شيمي درماني، درمان بيماري از طریق داروهاي مختلف است. تا به درمان بیماری خطرناکی مانند سرطان بپردازند. استفاده از داروهاي ضد سرطان يا شيمي درماني يكي از چند راه درمان اين گونه تومورها است و مي توان آن را با روشهاي ديگري مثل جراحي و پرتو درماني همراه باشد. شيمي درماني دردرمان تومورها بسيار موثر بوده و امروزه با كشف داروهاي جديد ضد تومور اين تاثير را بیشتر می کند.

بيشتر داروهاي ضد تومور را به يكي از روشهای زیر به بيمار مي دهند:

• خوراکی
• تزريق عضلاني
• تزريق وريدي
• داخل صفاقی
• داخل کانال نخاع

شیمی-درمانی

آيا شيمي درماني همراه با درد می باشد

استفاده از داروهاي شيمي درماني دردناک نیست. در مورد موارد خوراكي و يا تزريق عضلاني مانند ساير داروهاي هم شكل هستند. در مورد داروهاي داخل وريدي بايد گفت اگر دردي هم داشته باشد در همان موقع زدن سوزن است. بيمار شايد از سوزش خفيفي در جاي سوزن احساس کند.
عوارض جانبي شيمي درماني
عوارضي مانند ريزش مو و احساس خستگي معمولا در هفته هاي اول دوره درمان آغاز مي شود و تا آخر آن ادامه دارد. بعضي ديگر مثل تهوع و استفراغ معمولا يكي دو ساعت پس از تزريق شروع مي شود و حداكثر تا ۴۸ ساعت بعد ادامه پيدا مي كند. عموما اكثرا اين گونه عوارض پس از قطع دارو كم كم از بين خواهد رفت.

نتیجه شیمی درمانی

بدون شک عوارض جانبي اتفاقات چندان خوشايندي نيستند اما متحمل شدن آن برای بهبودی و بدست آوردن سلامت بسیار با اهمیت می باشد.درطی درمان اندک اندک از پاره اي عوارض جانبي کم مي شود و اين حاصل سازگاري بدنتان با داروست. در این راه صبر و همکاری بیمار با متخصص الزامی می باشد.

مشکلاتی که ممکن است بعد از شیمی درمانی بوجود بیاید

• اختلالات دستگاه گوارش