سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴

علائم سرطان خون

از آنجا که سلولهای سرطان خون در خود خون هستند، پس همراه با سلولهای خونی در سراسر بدن حرکت می کنند و بسته به میزان سلولهای سرطانی، علائم می تواند متفاوت باشد. افراد مبتلا به لوسمی حاد ممکن است علامتی نداشته باشند و پزشک تنها با آزمایش خون به تشخیص بیماری پی ببرد.

ولی اوضاع در افرادی که لوسمی حاد دارند کمی متفاوت است و این افراد به شدت احساس خستگی می کنند که عمده علت مراجعه شان به پزشک همین مورد می باشد. در موارد که مغز نیز درگیر شد باشد فرد احساس حالت تهوع، گیجی و سر درد می کند و ممکن است دچار تشنج شود. در این حالت می تواند سرطان نواحی دیگر بدن را نیز درگیر کند که به طور کلی می تواند علائمی از قبیل موارد زیر دیده شود:

– تورم در ناحیه غدد لنفاوی

– احساس خستگی  و ضعف عمومی

– تب

– عرق شبانه

– کبودی و خونریزی از لثه و بینی

– از دست دادن وزن

– کم خونی و رنگ پریدگی

– درد در مفاصل و ناحیه استخوانها

– بروز عفونت یه طور مکرر

تشخیص:

با مشاهده هریک ازعلائم گفته شده فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند و پزشک با درخواست آزمایشاتی به تشخیص بیماری می پردازد. همراه تست های در خواستی معاینات فیزیکی نیز انجام می شود که طی آن غدد لنفاوی و تورم آنها بررسی می شود

آزمایش خون: در طی آزمایش خون تمامی سلولهای خونی شمارش می شوند (تست CBC).   دربیمارن مبتلا به لوسمی میزان سلولهای خونی به  حد بسیار زیادی افزایش می یابد و هموگلوبین و پلاکت ها به شدت کاهش می یابند.

بیوپسی:

به نمونه برداری از بافت ها بیوپسی می گویند  که در سرطان خون پزشک از مغز استخوان نمونه برداری می کند تا متوجه شود که آیا منشا سرطان سلولهای مغز استخوان است یا خیر. برای این کار پزشک پس از بی حسی موضعی از مغز استخوان ناحیه لگن نمونه برداری می کند و آن را به منظور بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال می کند.

ارسال شده در درمان سرطان توسط baran