پنج شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴

غربالگری در مردان

غربالگری به آزمایشاتی گفته می شود که می تواند به تشخیص زود هنگام سرطان و قبل از بروز علائم  کمک کند. این غربالگری باعث می شود با تشخیص زود هنگام، هزینه های درمانی به طور چشم گیری کاهش یابد و همچنین با انجام آن می توان از میزان مرگ و میر ناشی از سرطان کاست. به همین دلیل غربالگری در مردان زیر۴۰ سال به خصوص افراد در معرض خطر برای تشخیصص زود هنگام سرطان لازم و ضروری به نظر می رسد.

چکاپ یا همان غربالگری در کشورهای مختلف متفاوت می باشد که به هرحال کاری مفید در جهت بهبود سلامت جامعه می باشد.

در اینجا به برخی چکاپ هایی که انجام می شود اشاره می کنیم:

چکاپ بیضه:

سرطان بیضه یک سرطان غیر شایع در مردان است . کار بیضه تولید اسپرم  برای باروری می باشد. این سرطان در سنین بین ۵۰-۱۵ سال اتفاق می افتد. چکاپ را خود فرد نیز می تواند انجام دهد و در صورت مشاهده موارد غیر طبیعی مثل وجود توده و برجستگی های سفت باید به پزشک مراجعه کند. ولی افراد دارای سابقه خانوادگی که در معرض خطر هستند باید تحت معاینه پزشکی قرار گیرند.

چکاپ پروستات:

سرطان پروستات در مردان زیر ۵۰ سال شایع نمی باشد به همین دلیل چکاپ آن بالای ۵۰ سال توصیه می شود. ولی اگر فرد در خانواده ای با سابقه خانوادگی سرطان پروستات می باشد توصیه می شود چکاپ و غربالگری را زیر ۴۵ سال انجام دهد. برای چکاپ فرد می تواند آزمایش PSA  و  free PSA (آزمایش خون) انجام دهد و گاه ممکن است پزشک معاینه انگشتی انجام دهد.

چکاپ پوست:

سرطان پوست ز انواع سرطان های شایع ولی قابل درمان با تشخیص زود هنگام است. خطرناک ترین نوع سرطان پوست از نوع ملانوما می باشد که احتمال آن در مردان بیشتر از زنان است و در سنین بالا بیشتر اتفاق می افتد. از نشانه های سرطان پوست تغییر در رنگ پوست و ایجاد لک، تغییر شکل در خالها، ایجاد زخمهای بهبود نیافته، خالهای دردناک و خارش در پوست  و گاهی دردناک شدن می باشد.که افراد باید ماهی یک بار تمامی نواحی پوست خود را بررسی کنند و هرگونه تغییر شکل و موارد غیر عادی را به پزشک گزارش دهند.

چکاپ روده بزرگ(سرطان روده بزرگ):

سرطان روده بزرگ نیز بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می شود ولی در افراد در معرض ابتلا و دارای بیماریهای التهابی روده توصیه می شود چکاپ را در سنین زیر ۴۰ سال انجام دهند. ساده ترین راه چکاپ روده بزرگ از طریق کلونوسکوپی می باشد که در این روش پزشک با دستگاه دارای دوربین داخل روده را شاهده می کند و از نظر وجود پولیپ ها و تغییر شکل در بافت روده آن را برسی می کنند و در صورت لزوم از آن نمونه برداری می کند.

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.با تشکر مدیریت وب سایت کلینیک تخصصی تشخیص سرطان باران

ارسال شده در مقالات توسط baran | Tags: