چهارشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۴

غربالگری وعلائم هشدار دهنده سرطان ریه

آزمایشهای غربالگری جز آزمایشهاییست که به پزشک کمک می کند سرطان را زودتر تشخیص دهد و درمان کند. مفید بودن غربالگری در بعضی از انواع سرطان نظیر سرطان پستان تجربه شده است. در حال حاضر هیچ آزمایش غربالگری که به طور عام برای سرطان ریه پذیرفته شده باشد وجود ندارد. روش های متعدد تشخیص سرطان ریه به عنوان آزمایشهای غربالگری بررسی می شوند؛ شامل آزمایش خلط ( مخاطی که در هنگام سرفه کردن از سمت ریه به سوی دهان حرکت می کند.)، عکس اشعه ایکس قفسه سینه، سی.تی اسکن های مارپیچی (هلیکال) است.

با این حال آزمایشهای غربالگری خطراتی نیز به همراه دارد. مثلا، در صورتی که جواب آزمایش اشعه ایکس غیر عادی باشد روشهای دیگری نظیرجراحی برای بررسی وجود سلولهای سرطانی انجام می شود. در حالی که فردی که نتیجه آزمایش او غیر عادی است ممکن است به سرطان ریه مبتلا نباشد. بررسی هایی که تا کنون انجام شده تایید نکرده است که انجام آزمایش های غربالگری به کاهش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه انجامیده باشد.

غربالگری وعلائم هشدار دهنده سرطان ریه

اگر بخواهید می توانید در مورد عوامل خطر زای خود و فواید و مضرات احتمالی انجام غربالگری برای سرطان ریه با پزشک مشورت کنید. مانند بسیاری از تصمیمات پزشکی دیگر، چون تصمیم گیری در مورد انجام غربالگری برعهده شخص بیمار است، در صورتی که با معایب و فواید غربالگری آشنا باشید تصمیم گیری برایتان راحت تر خواهد بود.

علائم هشدار دهنده سرطان ریه:

سرطان ریه در مراحل اولیه معمولا هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد، ولی با بزرگ تر شدن سرطان نشانه هایی بروز می کند که رایج ترین آنها عبارتند از:

– سرفه ای که بدتر می  شود یا متوقف نمی شود

– مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس